біологія 6 кравців, 18.01.21, урок № 2
Урок № 2
Тема прогами: Вступ.
Тема уроку: Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.
Опрацювати теоретичний матеріал
Завдання уроку
1. Дізнатись, які є рівні організації живої матерії.
2. За допомогою яких методів вивчається біологія.
Рівні організації живої матерії – це відносно гомогенні (одноманітні) біологічні
системи, для яких характерний певний тип взаємодії елементів – просторовий і
часовий. Розрізняють такі рівні організації:
·
Молекулярний
·
Клітинний
·
Тканинний
·
Органний
·
Організмовий
·
Популяційно-видовий
·
Екосистемний
·
Біосферний
Молекулярний рівень – вивчення білків, нуклеїнових кислот та інших речовин,
їх роль в життєдіяльності клітин. На цьому рівні відбуваються кодування й передавання
спадкової інформації, обмін речовин та енергії.
Клітинний рівень вивчає клітину – структурно-функціональну одиницю всього
живого.
На організмовому рівні вивчають
особину – організм (одно- чи багатоклітинний) як єдине ціле, елементарну
одиницю життя, характерні риси його будови, фізіологічні процеси та їх
нейрогуморальну регуляцію, механізми забезпечення гомеостазу й адаптації.
На популяційно-видовому рівні
вивчають чинники, які впливають на чисельність і динаміку генетичного складу
популяцій, визначають дію елементарних еволюційних чинників: мутацій, міграції
та дрейфу генів, природного добору.
На екосистемному рівні
провідними є проблеми, що стосуються взаємозв’язків організмів у біоценозах,
умов, від яких залежить чисельність їх популяцій і біопродуктивність
біоценозів, роль впливу людини на збереження біорізноманіття.
Біосферний рівень організації – система вищого порядку, що відображає взаємодію всіх елементів екосистем і процеси, які відбуваються в геологічних оболонках планети, пов'язаний з ними колообіг речовин у природі.
Методи
біологічного дослідження
Емпіричні Теоретичні
Емпіричні:
спостереження (описове, порівняльне) та експеримент.
Теоретичні: моделювання
та математична обробка.
Емпіричні методи – застосовують, вивчаючи об’єкти в природних умовах та
визначаючи їхні властивості. Під час спостереження
реєструють природній хід процесу, а під час експерименту втручаються в сам
процес. Методом спостереження є моніторинг
– дає змогу визначати стан і прогнозувати можливі зміни певних об’єктів та
аналізувати можливі наслідки цих змін.
Експерименти є натурні (в природних умовах) та лабораторні (в
спеціально створених умовах).
Теоретичні дослідження безпосередньо не пов’язані з об’єктами вивчення. При цьому вивчають фізичні або математичні моделі природних об’єктів, уявлення про них. Математична обробка даних допомагає опрацювати велику кількість інформації та встановити певну закономірність.
Домашнє завдання: опрацювати §1 підручника; у зошит відповіді на запитання:
1.Що вивчається на клітинному рівні?
2.На якому рівні вивчаються білки та нуклеїнові кислоти?
3.Який рівень є найвищим?
4.Що таке спостереження?
5.Які є теоретичні методи наукового дослідження?
Комментарии
Отправить комментарий