біологія 6 кравців, 15.02.21, урок№20
Урок №20
Тема програми: Обмін речовин і перетворення енергії.
Тема уроку: Обмін речовин та енергії - основа функціонування біологічних систем.
Будь-які процеси в живому організмі — рух, ріст, розвиток, розмноження, відповідь на подразник та інші — зумовлені перетворенням одних хімічних речовин на інші. Вони чітко узгоджені й здійснюються під контролем клітини організму. Сукупність цих реакцій називається обміном речовин, або метаболізмом.
Він складається з двох взаємно протилежних процесів:
• анаболізму (асиміляції, пластичного обміну) — сукупності реакцій біосинтезу високомолекулярних речовин (білків, нуклеїнових кислот, вуглеводів і ліпідів) з низькомолекулярних; потребуютьвитрат енергії;
• катаболізму (дисиміляції, енергетичного обміну) — сукупності реакцій ферментативного розщеплення складних речовин до низькомолекулярних продуктів; супроводжується вивільненням енергії.
Одночасно з утворенням продуктів дисиміляції відбувається вивільнення енергії хімічних зв’язків, яка частково розсіюється у вигляді тепла, частково — запасається у молекулах АТФ.
Основним джерелом енергії для живих організмів є сонячне світло (прямо чи опосередковано). Організми, що здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних, є автотрофами. Одні з них використовують для цих процесів енергію світла — це фототрофи (зелені рослини, ціанобактерії, деякі одноклітинні тварини та бактерії). Інші автотрофи для синтезу органічних сполук із неорганічних використовують енергію, яка звільняється під час хімічних реакцій. Це хемотрофи.
Гриби, більшість тварин і бактерій належать до гетеротрофів. Для них джерелом енергії є органічні сполуки, синтезовані іншими організмами, які вони одержують з їжею (живі організми, їхні рештки або продукти життєдіяльності).
Ось деякі процеси, для яких живим організмам потрібна енергія:
• хімічні (синтез органічних сполук);
• механічні (скорочення м’язів, рух джгутиків та війок одноклітинних організмів);
• електричні (проходження нервового імпульсу по нервовому волокну);
• теплові (підтримання сталої температури тіла);
• світлові (перетворення енергії хімічних зв’язків органічних сполук на енергію свічення деяких мікроорганізмів, комах, глибоководних риб).
Іншими прикладами є активний транспорт речовин до клітини і назовні проти градієнту дифузії (приклад: робота калій- натрієвого насосу), фагоцитоз, піноцитоз, екзоцитоз тощо.
Загальні закономірності обміну речовин є такими:
• надходження поживних речовин (білків, жирів, вуглеводів), вітамінів, мінеральних речовин, води до організму в складі продуктів харчування;
• перетворення поживних речовин (білків, полісахаридів, жирів) у травному тракті на більш прості сполуки (амінокислоти, моносахариди, жирні кислоти, гліцерин), що здатні всмоктуватисяепітелієм слизової оболонки шлунка та кишечнику;
• транспорт простих сполук кров’ю та лімфою, надходження їх крізь мембрани судин до органів і тканин (печінки, м’язів, головного мозку, нирок, жирової тканини тощо);
• внутрішньоклітинний метаболізм (проміжний обмін);
• виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин (вуглекислого газу, води, сечовини, амоніаку та ін.) через нирки, легені, шкіру, кишечник.
УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ (письмово у зошиті)
1. Поясніть, яке значення для живих організмів має метаболізм і з яких процесів він складається.
2. Що відбуватиметься з організмом за переважання процесів асиміляції? за переважання процесів дисиміляції?
3. На які групи відносно джерел речовини та енергії поділяються живі організми? Наведіть приклади для кожної з груп.
4. Охарактеризуйте етапи енергетичного обміну.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника №23, ст 95-96.
Комментарии
Отправить комментарий