Біологія 94 елект., 19.11.21, урок №49
Урок №49
Тема програми: Спадковість і мінливість.
Тема уроку: Лабораторна робота№2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості .
Навчальна мета: поглибити знання студентів про статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості у живих організмів на прикладі біологічних об’єктів, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Обладнання та матеріали: лінійка, медичні або побутові терези, мікрокалькулятор.
Основні поняття та терміни: модифікаційна мінливість, норма реакції, варіаційний
ряд, варіаційна крива.
Тип заняття: заняття –практикум.
Словничок.
Мінливість – здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських
у процесі індивідуального розвитку.
Модифікаційна (неспадкова) мінливість– це зміни ознак організму (фенотипу), спричинені впливом
факторів умов середовища і не пов’язані зі зміною генотипу.
Норма реакції – це здатність генотипу формувати в онтогенезі, залежно від
умов середовища, різні фенотипи.
Варіаційні ряди – послідовне відображення прояву неспадкової мінливості, яке складається з
окремих значень видозмін, розміщених за порядком збільшення або зменшення
кількісного вираження ознаки.
Варіаційна крива – це графічне зображення кількісних показників
мінливості певної ознаки, яке ілюструє межі модифікаційної мінливості та
частоту поширеності окремих варіантів.
Хід роботи
1. Виміряйте ознаку – масу тіла або
зріст – кожного студента вашої групи (для роботи можна також скористатися
готовими статистичними даними).
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
1 |
163 |
7 |
166 |
13 |
168 |
19 |
169 |
25 |
170 |
2 |
164 |
8 |
167 |
14 |
168 |
20 |
169 |
26 |
170 |
3 |
165 |
9 |
167 |
15 |
168 |
21 |
169 |
27 |
171 |
4 |
165 |
10 |
167 |
16 |
168 |
22 |
169 |
28 |
171 |
5 |
166 |
11 |
167 |
17 |
168 |
23 |
169 |
29 |
172 |
6 |
166 |
12 |
167 |
18 |
168 |
24 |
170 |
30 |
173 |
2.
Обчисліть
кількість показників, які мають однакове значення. Дані внесіть у таблицю:
Зріст, V |
163 |
164 |
165 |
166 |
167 |
168 |
169 |
170 |
171 |
172 |
173 |
Кількість об’єктів, n |
1 |
1 |
2 |
3 |
5 |
6 |
5 |
3 |
2 |
1 |
1 |
3.
За
результатами вимірювань побудуйте варіаційну криву:
*на осі абсцис (по горизонталі) відкладіть варіанти ознак
(V) від найменшого числа до найбільшого;
* на осі ординат (по вертикалі) частоту зустрічальності
ознаки (Р).
Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня,
що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину
перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічальності варіант, з’єднайте
лініями.
Р
V1 V2 V3 V
За варіаційним
рядом і варіаційною кривою ми можемо побачити, що норма реакції має певні межі.
Зріст студентів перебуває в межах від 163 до 173 см (можуть бути й інші
значення). Найбільша кількість варіант припадає на середнє значення ознаки –
168 см.
Такі самі дослідження
можна провести з іншими біологічними об’єктами (кількість вічок бульби картоплі,
квіток суцвіття, листків, хвоїнок, колосків, тощо).
4. Зробіть висновок, у якому проаналізуйте отримані дані та
вкажіть, з якими характерними особливостями модифікаційної мінливості ви
ознайомилися.
Висновок
краще зробити за таким алгоритмом:
Мінливість
поділяється на ______ і ______ (_______). ________ мінливість проявляється в
залежності від умов існування організму. Межі неспадкової мінливості
називаються _________. Статистичними показниками неспадкової мінливості є
_________ і_________. _________ не успадковується, проте успадковується
________.
Комментарии
Отправить комментарий