Біологія 94 елект., 19.11.21, урок №49

 Урок №49

Тема програми: Спадковість і мінливість.

Тема уроку: Лабораторна робота№2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості .

Навчальна мета: поглибити знання студентів про статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості у живих організмів на прикладі біологічних об’єктів, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.

Обладнання та матеріали: лінійка, медичні або побутові терези, мікрокалькулятор.

Основні поняття та терміни: модифікаційна мінливість, норма реакції, варіаційний ряд, варіаційна крива.

Тип заняття: заняття –практикум.

Словничок.

Мінливість – здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських у процесі індивідуального розвитку.

Модифікаційна (неспадкова) мінливість– це зміни ознак організму (фенотипу), спричинені впливом факторів умов середовища і не пов’язані зі зміною генотипу.

Норма реакції – це здатність генотипу формувати в онтогенезі, залежно від умов середовища, різні фенотипи.

Варіаційні ряди – послідовне відображення прояву неспадкової мінливості, яке складається з окремих значень видозмін, розміщених за порядком збільшення або зменшення кількісного вираження ознаки.

Варіаційна крива – це графічне зображення кількісних показників мінливості певної ознаки, яке ілюструє межі модифікаційної мінливості та частоту поширеності окремих варіантів.

Хід роботи

1.     Виміряйте ознаку – масу тіла або зріст – кожного студента вашої групи (для роботи можна також скористатися готовими статистичними даними).

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

1

163

7

166

13

168

19

169

25

170

2

164

8

167

14

168

20

169

26

170

3

165

9

167

15

168

21

169

27

171

4

165

10

167

16

168

22

169

28

171

5

166

11

167

17

168

23

169

29

172

6

166

12

167

18

168

24

170

30

173

 

2.     Обчисліть кількість показників, які мають однакове значення. Дані внесіть у таблицю:

Зріст, V

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

Кількість об’єктів, n

1

1

2

3

5

6

5

3

2

1

1

 

3.     За результатами вимірювань побудуйте варіаційну криву:

*на осі абсцис (по горизонталі) відкладіть варіанти ознак (V) від найменшого числа до найбільшого;

* на осі ординат (по вертикалі) частоту зустрічальності ознаки (Р).

Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня, що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічальності варіант, з’єднайте лініями.                       

                                     Р

 

 

 

 


                                                     V1        V2        V3       V

     За варіаційним рядом і варіаційною кривою ми можемо побачити, що норма реакції має певні межі. Зріст студентів перебуває в межах від 163 до 173 см (можуть бути й інші значення). Найбільша кількість варіант припадає на середнє значення ознаки – 168 см.

     Такі самі дослідження можна провести з іншими біологічними об’єктами (кількість вічок бульби картоплі, квіток суцвіття, листків, хвоїнок, колосків, тощо).

4.     Зробіть висновок, у якому проаналізуйте отримані дані та вкажіть, з якими характерними особливостями модифікаційної мінливості ви ознайомилися.

Висновок краще зробити за таким алгоритмом:

     Мінливість поділяється на ______ і ______ (_______). ________ мінливість проявляється в залежності від умов існування організму. Межі неспадкової мінливості називаються _________. Статистичними показниками неспадкової мінливості є _________ і_________. _________ не успадковується, проте успадковується ________.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Біологія, 3 курс, ДКР

біологія 5 к-п (26.10), 5 МСТУ урок №23

пекар 13 9 к-п